A legjobb appok utazáshoz 2020-ra

Javában tart a nyár, de a COVID-19 helyzetnek és a kissé borúsra sikeredett júniusnak köszönhetően sokaknak még csak most indul majd a nyaralás. S bár jó eséllyel a legtöbben valamilyen hazai célpontot választanak majd a kikapcsolódáshoz, így is akadnak szép számmal olyan programok, amelyek a számítógépen és az okostelefonon megbújva segíthetnek kényelmesebbé és pihentetőbbé tenni a nyaralást. Szokásunkhoz híven összeszedtük, melyek a legjobb appok utazáshoz 2020-ra.

Az összeállításban szereplő programok többsége szerepelt már nálunk önálló tesztben, így a rövid ismertetőben linkeljük a korábbi, részletes bemutatót is. Igyekeztünk minden olyan alkalmazást csokorba gyűjteni, amelyek az utazás tervezésétől, a helyi látványosságok felkutatásán keresztül, az ingyenes wifik biztonságos használatáig minden felmerülő kérdésre megoldással szolgálhatnak. Szóval lássuk, melyek – szerintünk – a legjobb appok utazáshoz 2020-ban.

Nyaralás előkészítése és utazás

A nyaralás a legtöbb esetben némi előkészítést is igényel. Így például nem árt, ha tudjuk, mikor-honnan indulnak a vonatok, esetleg a repülőjáratok, és azzal is érdemes tisztában lenni, hogy milyen útvonalon érhetünk oda az úti célhoz a leggyorsabban autóval, esetleg bringával, busszal. Ezzel kapcsolatban korábban ajánlottunk már nagyszerű appokat. Az offline autós-bringás navigációnál pedig jó szolgálatot tehet a Google Maps is, amely teljesen ingyen áll a rendelkezésünkre, s jó ideje lehet már letölteni benne térképrészleteket, hogy ne a mobilnetünket terheljük a dologgal menet közben. Ráadásul aktuális forgalmi adatokkal is szolgál.

Ha szállást is kell keresnünk, ma már az sem jelenthet gondot az okostelefonon. Ott a Szállás.hu (iOS, Android) vagy a Tripadvisor (iOS, Android) alkalmazása iPhone-ra és androidos készülékekre egyaránt. Friss ajánlatok, szabad szálláshelyek mellett azt is láthatjuk, hogy a korábban ott nyaralók miként értékelték az adott szállást.

Időjárás-előrejelzés, megbízható megoldásokkal

A kellemes nyaralás egyik fontos eleme az időjárás is. Mert ha nem is lehet mindig napsütés, legalább tudjuk, hogy melyik esős napra szervezzünk múzeumlátogatásokat a kirándulás helyett.

Időjárás alkalmazásokból már minden rendszerre összegyűjtöttük a legjobbakat: emitt találhatók a legjobb időjárás előrejelzők iOS-re és Androidra, Windowsra, illetve macOS-re is.

Hol parkoltunk?

Ha már odaértünk és épp egy ismeretlen helyen kószálunk, tökéletesen kiszúrhatunk magunkkal, amikor leparkolunk valahol, s ahogy van, úgy felejtjük el a visszavezető utat. Sokan nem tudják, de ezen is segíthet a Google Maps. Ennek mikéntjét leírtuk e korábbi tippünkben.

Baleset esetére

Őszintén kívánjuk, hogy senkinek ne legyen rá szüksége, de ha valakit mégis baleset ér az autós utazás során, nem árt, ha tudjuk, hogy életzik az E-kárbejelentő app. A MABISZ alkalmazása iOS-re és Androidra egyaránt elérhető. Egyszerűsíti a kárfelmérést, a kárbejelentés gyors és pontos kitöltését és tanácsokkal is szolgál. De újfent kívánjuk, ez legyen az app, amit sosem kell majd használni. Viszont inkább legyen nálunk feleslegesen.

Mégis külföld? Akkor pár szótár és fordító!

Bár a koronavírus helyzet folytán idén biztosan kevesebben vállalják be a külföldi nyaralást, ha valaki mégis úgy érzi, csak a határon túl várják igazi élmények, de a nyelvtudásában kevésbé biztos, annak csokorba szedtük a legjobb ingyenes fordítóprogramokat iOS-re és Androidra, ebben a cikkben.

A nyaralás kellékei: növény- és állathatározók, izgalmas látnivalók, gyógyszertárak

Megérkeztünk, kipakoltunk, túl vagyunk egy üdítő kávézáson, valami friss ebéden. Mi hiányzik még? Naná, hogy egy kiadós kirándulás! S ha már a természetben bóklászunk, nem árt tudni, hogy éppen mit látunk. Ebben segíthet az ingyenes madár- és hüllőhatározó app, illetve a két – szerintünk – legjobb növényhatározó program. A telefon kamerájának és ezen appoknak a segítségével kitárul előttünk az élővilág.

Úgy tűnik, az idő nem kedvez a túrának? Sebaj! Rengeteg izgalmas élmény vár minket a környék múzeumaiban is. Vagy meglátogathatunk valamilyen helyi nevezetességet, ahol épp kevésbé zavaró, ha zuhog az eső. E helyek megtalálásában nagy segítséget nyújthat a Google Arts & Culture alkalmazása, amely szintén letölthető iOS-re és Androidra egyaránt. Nemrég megjelent cikkünkben mindent leírtunk róla. Szerintünk érdemes vele megismerkedni, mert nem csak a fotelben ülve használható virtuális megoldásai hasznosak, hanem a programajánlóként felhasználható funkciói is.

Egyébként helyi nevezetességek, kávézók, múzeumok, gyógyszertárak és egyéb, ügyintézés esetén fontos helyeket a Google Maps-ban is találunk. S ha már itt tartunk: ha esetleg a kirándulás, városnézés közben ér minket vagy ismerősöket baleset, az ismeretlen helyre történő segítséghívást egyszerűsítheti a Mentőszolgálat alkalmazása, az ÉletMentő app (iOS-re és Androidra is van). Erről itt írtunk részletesen.

Nyaralási fotók tuti megőrzése

Nincs annál bosszantóbb, mint amikor a nyaralási fotók odavesznek az utazás végén. Legyen bármi az oka, a dolog megelőzhető, ha azonnal felhőbe töltjük fotóinkat, miután elkészítettük azokat. Ehhez Apple eszközökön jó megoldást jelenthet az iCloud Fotók, de iOS-re és Androidra egyaránt elérhető a Google Fotók app, amely a telefonon található fényképeket képes korlátlan méretű felhő tárhelyre feltölteni, jó minőségben. Így ha a telefonnal bármi történik, a fényképeink biztosan elérhetők lesznek a Google fiókunkban.

A beállításhoz válasszuk a Google Fotók appban a Beállítások / Automatikus mentés és szinkronizálás opciót. A Feltöltés mérete résznél válasszuk a Jó minőség (ingyenes, korlátlan tárhely) lehetőséget.

Spóroljunk a mobilnettel

Ha nincs ingyenes wifi a közelben és mobilnettel vagyunk kénytelenek használni a laptopot is, nem árt, ha gondoskodunk a lehető legkisebb mobil-adatforgalomról (ez a Windows és a macOS esetében nagyon megszaladhat, az esetleges háttérben történő frissítések és a telepített programok “láthatatlan” online tevékenységei miatt). Ebben segíthet a Trip Mode alkalmazás, amely mindkét rendszeren használható, s amelyről itt írtunk részletes tesztet.

Biztonságos internetezés

Ha idegen, ingyenes wifi pontokhoz csatlakozunk, azzal sokat spórolhatunk mobilnetünket illetően, viszont extra veszélyeknek tehetjük ki az adatainkat. Éppen ezért ilyen esetekben mindenképpen érdemes valamilyen VPN szolgáltatást használni, amely titkosítja adatforgalmunkat. Ezek a megoldások működnek okostelefonon és laptopon egyaránt, így bármilyen eszközzel csatlakozunk is egy kávé, étterem, szálloda nyílt wifijéhez, megvédhetjük adatainkat az ilyen hálózati csatlakozásokat kihasználó kiberbűnözőkkel szemben. A legjobb VPN szolgáltatásokról (köztük ingyenes megoldásról is) itt írtunk összefoglalót, illetve azóta bemutattunk egy szintén nagyon ígéretes VPN szolgáltatást is, ebben a cikkben.

A VPN használat egyébként arra is jó megoldás, ha olyan országba keveredünk, ahonnan bizonyos weboldalak elérése tiltott. A VPN segítségével szinte bármilyen ország IP címe mögé elbújhatunk, így kicselezhetjük a geolokációs korlátozásokat.

Fájlok titkosítása a notebookon és okostelefonon

S ha már szóba került a biztonság, bizony nem árt gondoskodni arról sem, hogy az okostelefonon vagy számítógépen magunkkal hurcolt adatok ne kerülhessenek illetéktelen kezekbe akkor sem, ha esetleg ellopják (vagy elhagyjuk) a kérdéses eszközt az önfeledt pihenés közepette.

Szerencsére ezzel kapcsolatban is szolgáltunk már – ingyenes, de megbízható – megoldásokkal. Ilyen a VeraCrypt, amellyel komplett partíciók vagy pendrájvok is titkosíthatók, de adott esetben lekanyarinthatunk vele egy részt a háttértáron a fontos adatoknak is. Illetve hasonló, de mégis más megoldást kínál a Cryptomator is, amely az egyik legjobb fájltitkosító megoldás jelenleg.

Emellett tarthatjuk fontos adatainkat valamilyen biztonságos, end-to-end titkosítást használó felhő szolgáltatásban is, így minden eszközünkön elérhetők lesznek a jelszavunk birtokában, viszont akkor is megmaradnak, ha esetleg történik valami a géppel vagy telefonnal.

Jelszavak teljes biztonságban

Végül még mindig maradunk a biztonság területén: jelszavainkat, PIN kódjainkat, személyes és üzleti adatainkat sose tároljuk a számítógépen és az okostelefonon egy sima szöveges fájlban. Használjuk ehhez valamelyik megbízható jelszómenedzser alkalmazást (ingyen a Bitwardent, aki pedig profizmusra törekszik, annak javasoljuk a 1Passwordöt).

Ezek titkosítva, egy mester jelszóval védve tárolják jelszavainkat, kódjainkat, azonosítóinkat a számítógépen és az okostelefonon, így ha az eszköz illetéktelen kezekbe kerül, nem férnek hozzájuk. Nekünk viszont mindig kéznél lesz minden jelszó, s egy mozdulattal használhatjuk azokat az online felületeken, vagy az alkalmazásokban.

Ne maradjon le erről sem!

Mint a legtöbb weboldal, mi is használunk sütiket az oldalon. Elfogadom Adatkezelési tájékoztató