A legjobb appok nyaraláshoz 2021-ben

Itt a nyár, beindult a nyaralási szezon, s bár a COVID-19 helyzet miatt idén még mindig kicsit más körülmények között lehet nyaralni, azért biztosan sokan jutnak el pár napos, hetes kikapcsolódásra, elsősorban valószínűleg belföldön. Mi pedig arra gondoltunk, összeszedjük, melyek a legjobb appok nyaraláshoz 2021-ben.

Miként az lenni szokott, most is csak egy rövid összefoglalót adunk a különféle programokról, hiszen szinte mindegyikről készült már nálunk részletes teszt, amit minden esetben linkelünk is, hogy akit bővebben is érdekelnek az adott app jellemzői, részletesen megismerkedhessen vele. Lássuk hát, melyek azok az appok, amelyek nem maradhatnak le egy androidos okostelefonról, vagy egy iPhone-ról, ha nyaralni indulunk.

Tervezési szakasz

Egy nyaralás általában úgy kezdődik, hogy leülnek az érintettek (család, barátok stb.) és jól megbeszélik, mi legyen az úti cél, hol legyen a szállás, mi legyen a program. A szálláskeresés ugyan kényelmesen megoldható bármely böngészőben, de ha nem egyenként szeretnénk átnézni a szállásadók honlapjait (amelyiknek van), akkor praktikusabb lehet egy olyan app bevetése, mint mondjuk a Szállás.hu alkalmazása (iOS, Android). Ennek előnye, hogy mások véleményét, ötleteit is végignézhetjük egy-egy helyszínnel, szállással kapcsolatban. Amúgy ha adunk mások véleményére, akkor a TripAdvisor appot is érdemes letölteni (iOS, Android). Ennek segítségével is temérdek felhasználói véleményhez juthatunk a szállásokról, éttermekről, kávézókról, látványosságokról.

Természetesen az utazást is érdemes előre megtervezni, így például jól jöhetnek a menetrendek, s persze egy térkép is. A Google Maps (iOS, Android) jelenleg mindkettőt megadja egyetlen felületen. Tervezhetünk vele autós utazást – beleértve az navigációt is – éppúgy, mint mondjuk vonatozást. Utóbbihoz megtaláljuk a menetrendet is, de ha a hazai menetrendet illetően még biztosabbra akarunk menni, akkor MÁV saját alkalmazása is jól jöhet (iOS, Android). Még visszatérve egy kicsit a Google Térképekhez: ebben az appban temérdek utazási információ lapul, így használhatjuk arra is, hogy egy ismeretlen helyen felfedezzük az érdekes látnivalókat, vendéglátóhelyeket, de akár szálláshelyeket is. Szóval nem csak a tervezésnél, de nyaralás közben is nagy hasznát vesszük. Adott esetben spórolhatunk amúgy a mobilnetünkkel, ha a célterületet lementjük benne offline használatra. Aki pedig alternatív offline navigációt szeretne, korábbi cikkünkben talál még megfelelő appokat e célra.

Szintén fontos lehet a tervezéskor, hogy megtudjuk, milyen időjárásra számíthatunk abban az időszakban, amikor épp nyaralni mennénk. Ebben segítségünkre lehetnek az olyan időjárás appok, mint iOS-en a lenyűgöző felületű és több adatforrásra is építő Carrot Weather. De akad még több remek megoldás Androidra és iOS-re egyaránt, a legjobbakat ebben a cikkben gyűjtöttük össze.

Mellesleg ezek a programok jól jöhetnek a nyaralás közben is, mert sajnos az a nagy igazság, hogy három napnál előbbre viszonylag ritkán trafálnak bele az időjósok, amiért nem is lehet őket hibáztatni, mert hát az időjárás már csak ilyen szeszélyes. Mindenesetre a korábbi évek adatai és az aktuális tendenciák alapján azért nagyjából képet alkothatunk két hétre előre is, csak ne vegyük e jóslatokat szentírásnak.

Nyaralás teljes gőzzel

Van két fontos appunk, amelyek nélkül nem érdemes elindulni belföldön. Az egyik a Simple (vagy hivatalos nevén Simple by OTP) alkalmazás (iOS, Android), amellyel egyszerűen megvásárolhatjuk az autópálya-matricát (bár tudjuk javasolni, hogy aki nem veszi sietősre, az menjen inkább az autópálya helyett a hazai kis falvak, vidéki városok érintésével az úti célja felé, mert csodás kis országban élünk, rengeteg a látnivaló), kényelmesen elintézhetjük a fizetős parkolást, vehetünk volánbusz jegyet, vásárolhatunk jegyet rendezvényekre, fesztiválokra, színházba, múzeumokba stb. Amúgy ezeken felül sem árt, ha eleve a telefonunkon van ez az applikáció, hiszen a csekkbefizetéstől a QR kódos fizetésig egy halom dolgot elintézhetünk vele. Az, hogy az OTP égisze alatt jelent meg, ne rettentse el a többi bank ügyfeleit sem, a Simple ugyanis nem csak OTP kártyával használható. Azt kell mondjuk, hogy nagyon kényelmessé teheti az életünket, s nem utolsó sorban az utazásunkat is.

A másik kihagyhatatlan app jelenleg – sajnos – az EESZT Lakossági névre hallgat. Ha megkaptunk a COVID-19 oltásunkat, akkor nem csak a postán kiküldött plasztik kártyával, hanem ennek az appnak a segítségével is tudjuk igazolni, hogy jogosultak vagyunk a védettségi igazolványhoz kötött szolgáltatásokra, többek között arra, hogy egyáltalán szállást vegyünk ki nyaralás céljából bárhol az országban. Az EESZT Lakossági app használatához el kell végeznünk egy regisztrációt a Lakossági portálon, ami után az app már képes lesz megjeleníteni az azonosításra alkalmas QR kódot. Áldott legyen, aki kitalálta, hogy a hat jegyű biztonsági kódot minden alkalommal meg kell adni egy változó kiosztású numerikus billentyűzeten, s persze minden alkalommal újra bejelentkezik az alkalmazás a háttérrendszerbe. Jó lenne ezt kiváltani az ujjlenyomatos vagy arcfelismerős beléptetéssel. De legalább van ilyen appunk is, s ha már rendelkezésünkre áll, nem árt, ha a zsebünkben tartjuk a telefonon.

Frissítés 2021.07.21.: a cikk megjelenése óta frissült az EESZT Lakossági alkalmazás, amely immár letisztultabb felületet kapott, támogatja az ujjlenyomatos/arcfelismeréses belépést és tartalmazza az EU-s védettségi igazolvány elektronikus változatát is.

Persze a nyaralás jó esetben nem csak jegyek vásárlásából és adminisztrációból áll. Ugyanilyen fontos, hogy ha már kirándulunk, tudjuk, mi vesz minket körül a természetben. Ebben segíthetnek az olyan appok, mint mondjuk a Kétéltű- és hüllőhatározó vagy a Madárhatározó. Ezekről itt írtunk anno. Segítségükkel könnyedén beazonosíthatjuk a kirándulások során látott élőlényeket. Ámde mivel nem csak állatok léteznek, hanem csodás növények is, ne felejtsük telepíteni valamelyik növényhatározó appot sem. Ilyeneket is mutattunk, méghozzá ebben a cikkben.

Aki pedig a természetjáráson kívül még egy kis gasztro-túrára is indulna mondjuk a Balaton körül, annak kihagyhatatlan a Balatoni gasztrotérkép nevű app (iOS, Android), amelyik döbbenetesen igényesre és informatívra sikerült. Éttermek, cukrászdák, borászatok és egyéb gasztrohelyszínek várják benne, hogy felfedezzük őket. Ha valaki inkább a balatoni vitorlázásba szerelmes, annak a Vitorlázz itthon (iOS, Android) app jöhet majd jól a telefonon, amelyben megtalálhatók a hajóbérlési helyszínek, a kikötők környéki kávézók, éttermek, látványosságok. Emellett pedig vitorlázással kapcsolatos híreket is kaphatunk. Sőt, még a navigációt is segíti.

Ha autóval vágunk neki a világnak, jól jöhet a MABISZ E-kárbejelentő alkalmazása (iOS, Android) is, bár reméljük, hogy ezt mindenki teljesen feleslegesen telepíti majd az utazás elején, vagy egyszerűen nem is kell majd telepítenie. Mindenesetre ha mégis szükség lenne egy kárbejelentő kitöltésére, ez az alkalmazás nagy segítséget jelenthet.

Végül, ha már az elején a Simple app parkolási lehetőségeit firtattuk, akad itt még egy fontos megjegyzés: a Google Térképet felhasználhatjuk arra is, hogy visszataláljunk az autónkhoz, ha ismeretlen helyen álltunk le. Ennek mikéntjét itt írtuk meg. Mellesleg ha a Simple appal fizetjük a parkolást, akkor ott is van ilyen funkció beépítve.

Biztonság mindenek felett

Utazásunk során fontos, hogy amikor ingyenes wifi hálózatokhoz csatlakozunk, ne kockáztassuk adataink biztonságát. Ebben segíthetnek a különféle VPN szolgáltatások, amelyek közül mi az alábbiakat ajánljuk: NordVPN, ExpressVPN, Surfshark, ProtonVPN. A nevükre kattintva elolvasható róluk a részletes teszt, így mindenki kiválaszthatja a számára megfelelőt. Amiben azonosak, az a lényegük: teljesen titkosítják az online adatforgalmunkat, így senki sem férhet hozzá adatainkhoz a könnyen feltörhető ingyenes wifi pontokon. A fenti a négy legjobb VPN szolgáltatás jelenleg a piacon, közülük a ProtonVPN részben ingyen is használható.

Szintén érdemes feltenni a telefonra valamilyen jelszómenedzsert és fontos adatainkat, jelszavainkat, PIN kódjainkat abban tárolni, így ha a telefon illetéktelen kezekbe kerül, a mesterjelszó védelme alatt senki nem férhet hozzá ezen adataikhoz, szemben azzal, ha ezeket mondjuk egy szimpla jegyzettömb alkalmazásban tároljuk. A legjobbakat itt mutattuk be, de kettőt kiemelnénk közülük: az egyik a 1Password, amely ugyan nem ingyenes, de jelenleg a legjobb választás, a másik a Bitwarden, amely viszont akár ingyen is használható.

Ne maradjon le erről sem!