Törődjünk magunkkal: egészségmegőrző appok az iPhone-ra

Oly sok hasznos dologra alkalmasak az okostelefonok a mindennapokban: a megfelelő appok segíthetik a hatékonyabb munkát, egy jól megválasztott játék az órákig tartó önfeledt szórakozást, vagy éppen megtréfálhatjuk velük az ismerősinket, mondjuk egy trükkösen “átlátszóvá tett” iPhone-t prezentálva. De akár egészségmegőrző appokat is találunk az App Store-ban, amelyek segíthetnek, hogy minél tovább fittek és egészségesek maradhassunk.

 

Egészségmegőrző appok iPhone-ra

Korábban már szóba került, hogy az iPhone adott esetben az életünk megmentésére is képes lehet, hiszen egy rosszullét esetén fontos adatokat közölhet a mentősökkel, orvosokkal, akkor is, ha mi éppen nem vagyunk eszméletünknél. E funkció beállításáról korábbi cikkünkben mindent megírtunk, így jelen esetben nem foglalkozunk már vele. Kiegészítjük viszont a repertoárt néhány hasznos alkalmazással, amelyek szintén az egészségünk megőrzése érdekében ténykedhetnek. Azt azért senki ne gondolja, hogy a telefon majd egészséges életvitelbe kezd helyette. Ebben az esetben a készülék nem a teljeskörű megoldás, csak egy segédeszköz ahhoz, hogy hatékonyabban figyelhessünk oda az egészségünkre.

 

Egészség app

Az iOS saját központi megoldása az Egészség app, amely önmagában is alkalmas mérésekre (például alapértelmezésben végez lépésszámlálást), de leginkább abban tud segíteni, hogy több alkalmazás információit egyetlen felületen tárolja. Ide tartoznak az okosórák által mért pulzus adatok, a kompatibilis vérnyomásmérők mérései, de akár az étkezési szokásaink és alvásunk figyelése is. Utóbbit mérheti egy erre alkalmas okosóra, de amúgy az iOS 11 saját Óra alkalmazásában is találunk egy Alvás opciót, amely segít a kellemes ébredésben, az időben elalvásban, sőt, alvásunk minőségének figyelésében is. Egyszóval az Egészség app szépen egy helyre gyűjti a különféle egészségügyi adatokat, hogy egyetlen felületen férjünk hozzá azokhoz. Nem kell érte tennünk semmit, alapból megtalálható az iOS rendszerben, s ha csak meg nem tiltjuk neki, akkor a lépésszámlálás funkciót eleve be is kapcsolja.

 

Pulzusmérés

Ha már a mérések szóba kerültek, kezdjük rögtön egy pulzusmérő alkalmazással. Több ilyet is találunk az App Store-ban, s a lényege mindegyiknek ugyanaz: a hátoldali kamera segítségével igyekszik megmérni a pulzusunkat. Az nem állítjuk, hogy ez a tökéletes megoldás, de ha nincs pulzusmérésre alkalmas okosóránk, akkor megteszi. Nekünk a választékból a Runtastic Heart Rate Monitor app jött be a leginkább, már csak azért is, mert ez a mért adatokat képes átadni az előbb emlegetett Egészség appnak is.

 

Mozgás, mozgás, mozgás

Ha valaki fut vagy gyalogol, annak akár az Egészség app is megteszi a méréseket illetően. Ha viszont ennél pontosabb eredményekre vágyik a megtett utat (GPS adatokkal), lépésszámot, elégetett kalóriákat stb. akkor szintén érdemes beszereznie egy erre hivatott alkalmazást. Az egyik legjobb, adott esetben az ingyenes funkcióval is jól használható app a Strava, amely nem csak a futásnál, de például bringázásnál is rendkívül jól teszi a dolgát: mér időt, távot, GPS infók alapján útvonalat, sebességet stb. Ráadásul ez a program is képes összedolgozni az Egészség appal. Emellett közösségi alapnak sem rossz, márpedig sokat tud dobni egy edzésen, ha látjuk mások eredményeit is.

Viszont nem csak futni és bringázni lehet, ezen felül akár egy edzőteremben, sportpályán, vagy otthon is megdolgozhatjuk izmainkat. Ha gyakorlatokat keresünk, vagy csak szeretnénk ha nyoma lenne az elvégzett edzéseknek, akkor jól jöhet a Nike Training app, amely teljesen ingyenes (tekintsünk el attól, hogy mindenhol a népszerű sportruházat logójába botlunk benne), s amellett, hogy egy halom edzésprogrammal szolgál (videókkal, leírásokkal angolul stb.), arra is jó, hogy az edzés kezdetekor elindítva mérjük a gyakorlatokra vagy sportra (foci, tenisz, úszás stb.) szánt időt, az intenzitást stb. Ez így persze kevesebbet ad, mintha egy erre specializálódott okosórával tennénk mindezt (és valóban mérnénk is valamit), viszont így is remek kimutatást tudunk készíteni pár héttel később, s jó lesz látni az eredményeket. Ráadásul a Nike alkalmazása is összedolgozik a Egészség appal, így a feljegyzett adatok oda is bekerülnek.

Ha pedig már szóba került az otthoni edzés is, akkor ajánlunk még egy appot. A Streaks Workout segít az otthoni edzésprogram kialakításában, s persze a végzett gyakorlatok naplózásában is. Több gyakorlat közül választhatunk, illetve arra is van lehetőség, hogy ha megadjuk a tornára szánt időt, akkor a program összeállít nekünk egy aktuális edzésprogramot és szépen le is vezényli azt. Szintén tökéletesen összedolgozik az Egészség alkalmazással, így minden adat bekerült a központi gyűjteménybe.

Ha valakinek Apple Watch is a rendelkezésére áll, akkor egy halom gyakorlat kezdő és befejező időpontját egyetlen mozdulattal tudja rögzíteni. Akinek nincs órája, annak egy kis segítséget nyújthat ehhez a HealthFace, amely szintén nem ingyenes, de mindössze 700 forintért sokkal kényelmesebbé teszi az Egészség appba történő jegyzetelést. Így mozdulattal jegyezhetünk fel vérnyomást, pulzust, súlyt, magasságot, menstruációs adatokat, meditációs időt stb. A méréseket nem ez az app végzi, hanem a megszokott vérnyomásmérő, pulzusmérő, mérleg stb., de mindent azonnal feljegyezhetünk vele, s minden adat azonnal megy az Egészség appba. Szóval ha komolyan gondoljuk, hogy abban vezetnénk minden infót, akkor ez a program kihagyhatatlan. Az összes(!) adat bevitelére alkalmas, amelyek az Egészség alkalmazásban megtalálhatók.

 

Tudatosság

Az Egészség appnak van egy Tudatosság része is, ahol a gondolatainkra szánt időt (meditáció stb.) jegyezhetjük fel. Bár ezt a HealthFace is megoldja nekünk, de ha egy kis segítségre is szükség van a meditációkhoz, akkor érdemes beszerezni a Meditation appot, amely kellemes gond szóval jelzi a meditáció végét.

Sőt, ha kell, akár különféle zajokat (fehérzaj, szél stb.) és háttérzenét is beállíthatunk a meditáció idejére. Hihetetlenül egyszerűen használható, letisztult, mégis sokoldalú meditációs segédeszköz.

 

Nyugodt alvás

Mint már említettük, az iOS Óra alkalmazása tudja figyelni alvásunk minőségét is, illetve segít abban, hogy időben induljunk aludni, és a felébredés is kellemes legyen. Viszont ha nem tudnánk elaludni, akkor segítségül hívhatjuk a Sleep Timer nevű kis alkalmazást, amely különféle témákkal (például kandalló lángok videón + ehhez illő zajok; erdőről készült videó + ehhez illő zajok stb.) igyekszik álomba ringatni minket.

Ha sikerrel jár, a telefon készenléti állapotba állírása miatt sem kell aggódnunk, mert a megadott idő leteltével ezt elintézi helyettünk a program. Szinte garantált a hatás, mert fél órán keresztül hallgatni az erdő zajait, vagy a tenger zúgását, reméljük mindenkit álomba szenderít.

Ne maradjon le erről sem!

Mint a legtöbb weboldal, mi is használunk sütiket az oldalon. Elfogadom Adatkezelési tájékoztató