Google tárhely takarítása és spórolás a szabad hellyel

Korábban szóba került már nálunk a Google fiók takarítása, de akkor elsősorban azzal foglalkoztunk, miként lehet megszabadulni a Google által elraktározott személyes adatoktól (böngészési és keresési előzmények, térképen rögzített útvonalaink stb.). De ugyanígy adtunk tanácsokat arra nézve is, hogyan érdemes nekifogni a Google Drive-ban őrzött, de már feleslegessé vált fájlok eltakarításának is. Ma ezeket a tippeket szeretnénk kiegészíteni még három praktikával, amelyek segíthetnek, hogy az ingyenes, 15 GB-os Google tárhelyünket kellően tisztán tartsuk ahhoz, hogy tényleg elférjenek ott a fontos, biztonságban őrzendő fájlok, levelek, fotók. Lássuk, miként lesz hatékony a Google tárhely takarítása és miként spórolhatunk így a szabad hellyel. Mivel a Google tárhelyet együtt foglalja a Gmail levelezés, a Google Fotókba feltöltött képek és a Google Drive-ra felmásolt állományok, így e három összetevővel foglalkozunk ma.

Google tárhely takarítása: mielőtt belekezdünk

Ahogy azt minden ilyen jellegű cikknél elmondjuk: mielőtt az ember nagy lendülettel belekezd a fájlok, levelek, fotók törlésének, érdemes ezekről – legalább átmenetileg – biztonsági mentést készíteni. Így ha pár nap vagy hét múltán mégis szükségünk lenne valamelyik törölt darabra, visszaállíthatjuk azt. Ha pedig már biztosan tudjuk, hogy nincs szükség rájuk, törölhetjük a biztonsági mentést is. A Google fiók tartalmának – beleértve a címjegyzéket és a többi adatot is – biztonsági mentéséről itt írtunk részletes útmutatót. Kezdésnek pedig javasoljuk, hogy mindenki nézze meg, egyáltalán mennyi szabad helye van Google tárhelyén. Ezt erre a linkre kattintva most azonnal is megteheti, feltéve, hogy az adott böngészőben be van jelentkezve Google fiókjába. Ugyanitt egyébként a További tárhely beszerzése gombra kattintva az ingyenes 15 GB-os tárhely megnövelhető több variációban is (100 GB, 2 TB stb.), ha előfizetünk valamelyik Google One csomagra.

Gmail levelek törlése hatékonyan és egyszerűen

Kezdjük azzal a résszel, amely a legtöbb felhasználónál lefoglalja a Google tárhely jelentős részét: a levelezéssel. Olykor több ezer, esetleg több tízezer levél van el a felhasználók többségében postafiókjában. Ha ezeknek csak egy részéhez tartoznak pár MB-os csatolmányok, már önmagában jelentős tárhelyet elfoglalhatnak. Ráadásul legtöbbször a több évvel korábbi levelek tartalma és csatolmányai már nem is fontosak, így azokat simán lehetne törölni. Na de ki látja át ezt a levélhalmot?

Nos, nekieshetünk egyesével átnézni, ami praktikus, de rendkívül sokáig tart. Viszont a Gmail webes felülete rendelkezik egy rendkívül sokoldalú szűrővel, amelyet használva könnyedén kimazsolázhatjuk a felesleget. Szűrhetünk a nagyméretű csatolmányokat tartalmazó levelekre, feladókra, egy adott dátumtartományra, s megannyi más szempontra. A kiszűrt leveleket pedig pár kattintással törölhetjük. Adott esetben akár több száz felesleges e-mailtől is megszabadulhatunk így egy csapásra. Az említett szűrők használatának mikéntjét itt írtuk meg.

Google Fotók

Hasonlóan ügyes szűrőkkel látták el a Google Fotókat is, így ott is van lehetőségünk gyorsabban felkutatni a feleslegesen tárolt fotókat. Adott esetben a képek tartalmára is keres a rendszer, szóval egyszerre átnézhetjük az összes kutyás felvételünket, vagy mondjuk ha bekapcsoltuk a személyek felismerésének lehetőségét, akkor a családtagokról, ismerősökről készült fotókat is.

Emellett, ha a Google Fotókat elsősorban az okostelefonunkkal készített fényképekkel töltjük meg, spórolhatunk a hellyel, ha a szinkronizálásnál az Eredeti minőség helyett a Jó minőséget választjuk. Így a program kicsit jobban tömöríti a képeket és 16 megapixel fölött csökkenti is azok méretét, amivel jelentős mennyiségű helyet takarít meg nekünk, miközben általános felhasználásra bőven megfelel majd a felhőben tárolódó fotók képminősége.

Google Drive

Végül lássuk, miként lehet hatékonyan megszabadulni a feleslegtől a Google Drive-on. Értelemszerűen a legjobb, ha magunk esünk neki és nézzük át, mi az, ami felesleges a tárhelyen.

De a Google ad némi extra segítséget is, hogy kényelmesebb legyen átnyálazni a tárolt anyagokat: a Google One felületen találunk egy Tárhely felszabadítása linket, amely A fiók tárhelyének kezelése oldalra vezet. Itt részletes kimutatást kapunk arról, hogy milyen átmeneti helyfoglalók vannak nálunk:

  • törölt e-mailek a Gmail Lomtárában
  • spamként kiszűrt e-mailek
  • törölt fájlok a Drive-on

Ezeket egy kattintással törölhetjük ezen a felületen. Ha pedig kicsit lejjebb görgetünk a Nagy elemek résznél további ötleteket kapunk, merthogy a rendszer kigyűjti számunkra a nagyméretű fájlokat, legyenek azok e-mail mellékletben, vagy a Drive-ra mentve.

Emellett a nagyméretű fotókat és videókat is csokorba szedi nekünk a rendszer Ezeket itt kényelmesen átnézhetjük, s persze törölhetjük is, ha úgy látjuk, valóban feleslegesek a továbbiakban.

Azt ugyan nem tudjuk ígérni, hogy a takarítás teljesen automatikusan megoldható, de az kétségtelen, hogy a Google mindent megtett azért, hogy minél egyszerűbb legyen e feladat a felhasználóknak. Szóval ha már nagyon kifogyóban vagyunk a szabad tárhelyből, érdemes bevetni a fenti praktikákat. De, mint már említettük: előtte azért érdemes egy biztonsági mentést készíteni, akár csak átmenetileg is (mivel egy ilyen mentés a gépen is sok helyet foglalhat, érdemes átmenetileg felmásolni egy külső adathordozóra, amíg ki nem derül, hogy tényleg csak azt töröltük a takarítás során, amire hónapokkal később sem lett szükségünk).

Ne maradjon le erről sem!