Látványos dinamikus átmenetek készítése FCPX-ben

Pro rovatunk állandó vendégei a különféle Final Cut Pro kiegészítők, amelyekkel általában nagyon egyszerűen lehet egészen összetett látványvilágot kreálni a videókon. Az ilyen FCPX modulok rengeteg munkától kímélhetnek meg minket, hiszen nem kell effektek és animációk kidolgozásával bíbelődnünk a Motionben, hanem készen kapunk mindent, mégis van még mód arra, hogy az összképet ténylegesen az elképzeléseinkhez alakítsuk. Így oldható meg például pillanatok alatt, hogy képregény stílusú kimerevítéseket, látványosan animált főcímeket, vagy akár döbbenetes részecskeanimációkat hozzunk létre, pár kattintással. De az effektek és látványelemek mellett sokat dobhatunk egy videón azzal is, ha a jelenetek között megfelelő átmenetekkel tesszük mozgalmasabbá a sztorit. Ma egy e célra készült kiegészítőt mutatunk be, amellyel a dinamikus átmenetek készítése mindössze néhány mozdulat.

 

Dinamikus átmenetek készítése FCPX-ben

Be kell látni, a legtöbb ilyen “átmenet” kiegészítőről nem igazán van mit írni, mert a használatuk kimerül abban, hogy az ember a Transitions gyűjtőből egy fogd és dobd mozdulattal az idővonalon elhelyezett jelenetek közé hajítja őket. Azok meg teszik a dolgukat, s a két jelenetet összemossák az általuk képviselt stílusban. Néha lehet állítgatni rajtuk ezt-azt, de jellemzően nem kell pilótavizsga a használatukhoz. Nos, külön kiképzést a ma bemutatásra kerülő – az FXFactory gyűjteményéből beszerezhető – PremiumVFX Dynamic Transitions modul sem igényel, viszont a használati módja kicsit eltér a megszokott átmenetekétől.

Kezdjük ott, hogy telepítése után a PremiumVFX Dynamic Transitions nem a Transitions gyűjteménybe kerül be, hanem a Titles and Generators oldalsávban kell keresnünk. Itt a nevére kattintva három kategóriára bontva találjuk meg a szabadon variálható átmeneteket: rotate, swipe, zoom. Vagyis vannak forgatást, csúsztatást és ráközelítést végző modulok egyaránt. Érdekesség, hogy a gyűjteményben mindegyikből többet találunk, színkóddal, illetve A és B jelöléssel. Az A jelölésűek a be-, a B jelölésűek a kimenetet adják, vagyis az A változat mindig az átmenet kezdeti stílusát határozza meg, a B pedig a befejezést az új jelenet elején. Utóbbiakból van egy rövidebb és egy hosszabb verzió is (kék vagy piros jelöléssel).

Tennivalónk mindössze annyi lesz velük, hogy a nekünk szimpatikus A modult elhelyezzük az idősávon a kezdő jelent vége fölött, míg a szintén nekünk tetsző B verzióval ugyanezt tesszük a rákövetkező jelenet elején. Vagyis nem a megszokott módon, a két jelenet közé ékelünk be egyetlen átmenetet.

Alapból nem lenne más teendőnk, a fentiek után már van is egy működő dinamikus effektünk, ami önmagában is meglehetősen látványos, különösen, ha a stílushoz illő jeleneteknél alkalmazzuk. De ennél azért a PremiumVFX Dynamic Transitions kicsit testreszabhatóbb. A paramétereknél lehetőségünk van például a dinamizmust fokozni az átmenet “rugalmasabbá” tételével. A Bounce opció sok esetben kifejezetten feldobja a váltást. Hasonlóan letaglózó eredményt érhetünk el a Motion Blur effekt felerősítésével, illetve a Prism effekt fokozottabb használata is igen dögös végeredményt hozhat. Ezen felül a Zoom effekteknél meghatározhatjuk a közelítés vagy távolítás pontos helyét is az OSC Target jelölő pozicionálásával.

A PremiumVFX Dynamic Transitions nem feltétlenül váltja meg a világot, e kétségtelen, hogy ha igazán dinamikus és testreszabható átmenetekre vágyunk, akkor ez a csomag nagyon jó választás. Úgy

Ne maradjon le erről sem!

Mint a legtöbb weboldal, mi is használunk sütiket az oldalon. Elfogadom Adatkezelési tájékoztató