Három jól használható pályaszerkesztő program játékokhoz

AZ elmúlt években mutattunk már több olyan megoldást, amelyek segítségével viszonylag könnyen és gyorsan lehet készíteni játékprogramokat, több platformra is. Az egyik ilyen volt például a Game Guru, amely egy kifejezetten játékfejlesztésre készült fejlesztőrendszer, vagy az AppGameKit, amellyel az asztali rendszerek mellett akár okostelefonra is kreálhatunk bármilyen 2D/3D játékot. De dolgozhatunk akár a Microsoft Visual Studio-ban, a LiveCode-ban, vagy a Xojo-ban, az esetek többségében ezek a rendszerek csak a fejlesztéshez szükséges eszköztárat biztosítják. Ha játékban gondolkozunk, akkor viszont fontos tényező lehet a pályák, térképek összeállítása is. Ehhez próbálunk most egy kis segítséget nyújtani, mégpedig három praktikus – és ráadásul teljesen ingyenes – pályaszerkesztő program rövid bemutatásával.

 

FreeMapper: pályaszerkesztés alapfokon

Kezdjük a legegyszerűbbel, amely nem más, mint a FreeMapper. Ez a program Java alapú, így elvileg több rendszeren is gond nélkül elindíthatjuk. Nem éppen túlbonyolított lélek: elsősorban a hozzá mellékelt csomagokból dolgozhatunk, amelyek tartalmaznak különféle talaj típusokat, fákat, tárgyakat, de hatalmas választékra azért ne számítsunk.

Létrehozhatunk ugyan hozzá saját csomagokat is a mellékeltek felépítése alapján, de ez kényelmesnek aligha mondható megoldás. Viszont ha épp megelégszünk azzal, amit adtak, akkor jól jöhet, mert a végeredményt XML fájlba menti, így viszonylag könnyen integrálható bármilyen fejlesztőkörnyezetbe.

 

Tiled: az egyik legjobb pályaszerkesztő program, több platformra

Ennél sokkal kellemesebb eszköz a Tiled, amely egy cross-platform pályaszerkesztő. használhatjuk Windowson, Linuxon és macOS alatt egyaránt (letöltéskor lehet választani, hogy ingyen töltjük, vagy cserébe felajánlunk tetszőleges összeget).

Már az elindítás után beleszeretünk, mivel rögtön felajánl többféle nézetet a szerkesztéshez: orthogonal, isometric, hexagonal. Ugyanígy választható a rétegkezelés módja is, illetve a készítendő pálya mérete és a mozaikok mérete is testreszabható. De a szerkesztő felülettel is teljes mértékben elégedettek lehetünk, mert nagyon kényelmes és gyors munkafelületet kapunk. Van rétegkezelés, behívhatunk teljesen saját mozaikokat, különéle rajzeszközökkel festhetjük meg, vagy dolgozhatjuk ki mozaikonként a pálya részleteit. De olyan kényelmi extrákat is kapunk, mint a hasonló mozaikok kijelölése, áttetszőség beállítása, poligon rajzeszközök, vagy akár szövegbevitel.

Dolgozhatunk egyszerre több térképen is, a füles (tab) elrendezésnek köszönhetően. A végeredményt azután menthetjük egyszerű PNG képként, meghatározott méretben és jellemzőkkel, exportálhatjuk tmx, xml, csv, GameMaker room, Json map, JavaScript map, sőt Lua formátumokba egyaránt. Mindent egybevetve ez egy nagyon jól sikerült pályaszerkesztő, amely abszolút jól jöhet, ha saját játék fejlesztésébe fognánk.

 

D2DMapEditor: pályaszerkesztő kódolási segítséggel

Végül következzen egy szintén profinak mondható. A D2DMapEditor sajnos csak Windowson használható és egyelőre béta változat, de ettől még jó választás lehet. Bár maga a szerkesztőfelület kevésbé kényelmes, mint a Tiled esetében, de hasonló mértékben testreszabható így is, vagyis a pálya és a csempék méretei, a rétegek mind mind könnyedén beállíthatók.

Ennek a programnak a fő vonzereje azonban nem is annyira a felületben rejlik, mert annál pont az előbb mutattunk sokkal kényelmesebbet (bár azért be kell látni, a D2DMapEditor is tökéletesen alkalmas a munkra). A legjobb az benne, hogy a készülő pályához ezúttal nem csak magát a térképet és egy XML-be rendezett végeredményt menthetünk, hanem akár C++, C#, ActionScript kódokat is generáltathatunk hozzá.

Ez pedig azért nem kis fegyvertény, hiszen ezzel a kódolási folyamatot is jelentősen tudja gyorsítani a program. Nem egy olyan teljes játékszerkesztő, mint amilyeneket a bevezetőben említettünk, de az alapokat össze lehet vele hozni gyorsan. A játék lényegi kódolásáról persze így is nekünk kell gondoskodni. A térképet magát egyébként BMP, GIF, JPEG, PNG képformátumban is exportálhatjuk, ráadásul ha kell, akár rétegenként is.

Akinek a fentiek alapján esetleg kedve támadt izometrikus ábrákat készíteni mondjuk infografikákhoz vagy térképekhez, annak tudunk javasolni még remek megoldást, egy korábban bemutatott – ingyenes – online szolgáltatás képében.

Ne maradjon le erről sem!

Mint a legtöbb weboldal, mi is használunk sütiket az oldalon. Elfogadom Adatkezelési tájékoztató