Egyre többen használják az elektronikus közigazgatási szolgáltatásokat

A közigazgatás elektronikus szolgáltatásaira is hatással van a COVID-19: mivel digitális megoldásokkal jelentősen csökkenthető a személyes kontaktusok száma, egyre többen választják az ügyintézés ezen módját. Éppen ezért az e-közigazgatási rendszerek létrehozásáért és működtetéséért felelős NISZ Zrt. is jelentősen átstrukturálta fejlesztési prioritásait annak érdekében, hogy az online ügyintézési lehetőségeket minél több ember számára biztosítani tudja.

Megnövekedett forgalom

A pandémiás időszakban a magyarorszag.hu portál jelentős forgalomnövekedést generált, március óta a havi látogatások száma átlagosan meghaladja az 5 milliót. A portálon már 920 különféle ügyet intézhetünk el elektronikusan, amelyek közül százhatvanhoz tartozik közvetlenül az online felületen kitölthető űrlap. Lehetőség van például fogyasztóvédelmi panasz benyújtására és kincstári értékpapír számla nyitására. A tavaszi veszélyhelyzet kihirdetése óta az elektronikus ügyintézési szolgáltatások nagyobb arányú igénybevételét azzal támogatja a NISZ, hogy az elfelejtett Ügyfélkapu felhasználóneveket az állampolgárok a 1818 Kormányzati Ügyfélvonalon keresztül is megtudhatják. Megemelkedett az időpontfoglaláshoz, a gépjárművek ideiglenes forgalomból kivonásához, az egyéni vállalkozói tevékenység szüneteltetéséhez kapcsolódó ügyintézések száma, valamint az Elektronikus Egészségügyi Szolgáltatási Tér használata. 

Népszerűsődő e-Papír

A portál látogatottságának növekedésével együtt az e-Papír is egyre népszerűbbé válik. Az ily módon indított ügyek száma négyszeresére emelkedett a veszélyhelyzetet megelőző időszakhoz képest a szociális ügyek, a családtámogatási feladatok, illetve az egészségügyi ügyek vonatkozásában, valamint az összes dokumentumfeltöltés is növekvő tendenciát mutat. Nemcsak a magánszemélyek, a gazdálkodó szervezetek is egyre nagyobb arányban használják az e-Papír szolgáltatást. A januári beküldésekhez képest júliusban 71 százalékkal növekedett a Cégkapuról küldött dokumentumok száma. 

A közigazgatási ügyek online intézését nagyban segítette a vállalat úgy nevezett azonosításra visszavezetett dokumentumhitelesítésszolgáltatása, amelynek segítségével olyan személyek is tudnak elektronikus úton dokumentumot aláírni, akik nem rendelkeznek elektronikus aláírással, de van Ügyfélkapu regisztrációjuk. Az egy évvel korábbi havi átlag 760 ezer hitelesítéshez képest 2020. márciusában 1,2 millió dokumentumhitelesítés történt, ez pedig a tavalyi év csúcs hónapjához képest is 30 százalékos növekedés.

További fejlesztések várhatók

Az online szolgáltatások népszerűbbé válása egyben azt is jelenti, hogy ezeket a szolgáltatásokat folyamatosa fejleszteni kell. Így várható a közigazgatási ügyek automatizálása, a korábban kiépült rendszerek, nyilvántartások közötti átjárhatóság megteremtése. Például ahhoz, hogy valaki a lejáró személyigazolványának megújításához szükséges adatlapot automatikus kitölthesse, a háttér szakrendszerek összekapcsolására van szükség. Az új szolgáltatásoknál egyre inkább szerepet kapnak az adatbázisokra épülő, automatizált megoldások. Éppen ezért – járványhelyzet tanulságaiból kiindulva – a NISZ még több elektronikus közigazgatási szolgáltatás fejlesztését kezdte el.

Ne maradjon le erről sem!

Mint a legtöbb weboldal, mi is használunk sütiket az oldalon. Elfogadom Adatkezelési tájékoztató