iSpring Suite 9: interaktív párbeszédek készítése, akár saját karakterekkel is

Folytatjuk kalandozásunkat a e-learning tananyagfejlesztés olykor rögös, de kétség kívül inspiráló útján. Nemrég bemutattuk az iSpring Suite 9 e-learning fejlesztő rendszert, amely szerintünk az egyik legjobb eszköz a HTML5 alapú – s így minden eszközön használható – interaktív tananyagok készítéséhez. Azt már tisztáztuk, hogy miként lehet a készülő tananyagokat honosítani, vagyis a felület minden részletét magyar feliratokkal ellátni, s arra is adtunk tippet ugyanitt, hogyan publikálhatók tananyagaink különféle platformokra. Ma az interaktív párbeszédek készítése és az ott használható karakterek kerülnek terítékre.

 

Interaktív Párbeszédek készítése

Az iSpring Suite 9 egyik erőssége – a többi hasonló megoldással szemben – az interaktív párbeszédek készítésének lehetősége. Ezt a funkciót a Dialog Simulation gombra kattintva érjük el. Ide kattintva elindul az iSpring TalkMaster fantázianevű kis kiegészítő alkalmazás, amelyben gyakorlatilag úgy állíthatjuk össze a különféle irányba elágazó párbeszédeket, mintha valamiféle fantasy játék pályaszerkesztőjében alkotnánk meg éppen a helyszíneket, szobákat, csevegéseket. Sőt, ennél kicsit egyszerűbben, hiszen itt azért nem egy komplett játékot fogunk létrehozni.

A New Simulation gombra kattintva máris a szerkesztőfelületre jutunk, ahol a New Scene gombot megnyomva hozhatjuk létre a párbeszédfolyam egyes megállóit. Minden jelenetnél választhatunk megjelenítendő karaktert is. Ezekből az iSpring Suite 9 alap csomagja is tartalmaz jópárat, de ha előfizetünk az iSpring Content Library szolgáltatásra, akkor jelentősen bővülnek a lehetőségeink: rengeteg további karaktert kapunk, s mindegyikhez tartozik 5 különféle érzelmi változat, szóval elhelyezhetünk a képen magyarázó, meglepődő, mosolygós, vagy éppen morcos csevegőpartnert. Ha kiválasztottuk a megfelelőt, csak be kell állítanunk annak érzelmi kifejezéseit, s persze beírni az első üzenetet. A jelenet még testreszabható az Images fülön tetszőleges háttérképpel (sajáttal, vagy akár a Content Library-ból vettel), illetve a Properties részben választhatunk egy színjelölést is, hogy később egyszerűbben kiigazodjunk a jelenetek útvesztőjében az összetartozó részek között. Természetesen ha nincs szükségünk karakterre, nem vagyunk kötelesek elhelyezni ilyet a jelenetben.

Ezután az Add replies gombra kattintva létrehozhatjuk a felhasználók lehetséges válaszait, vagy az Add message gombbal további üzeneteket adhatunk hozzá a jelenet bevezető szövegéhez. Utóbbiak esetében akár linkekkel, képekkel is kiegészíthető a formázott szöveg. Ha elkészültünk, az New Scene gombbal újabb jelenetet hozhatunk létre, hasonló módon.

Ha már van néhány jelenetünk, elkezdhetjük azokat összekötni, kialakítva ezzel a beszélgetés folyamát. A jeleneteket jelképező kis dobozoknál minden válasz látszik, a végén egy kis lánc ikonnal. Ennek segítségével egyszerű fogd és húzd módszerrel tudjuk egymáshoz rendelni a kiszemelt dobozokat. Egyébként ha ilyenkor nem egy másik dobozra húzzuk a linket, hanem az üres felületre, azzal automatikusan létrehozhatunk egy újabb jelenetet, az adott válaszhoz linkelve. Minden egyes párbeszédnél cserélhetők a karakterek, a háttér stb. Vagyis akár többszereplős csevegés is kreálható e módszerrel.

Ha létrehoztunk mindent, csak kattintsunk a Save and Return to Course gombra, s azonnal visszatérhetünk a PowerPoint felületére. Itt a dián egy nézőképes hivatkozást fogunk látni, amelyre egyszer kattintva, majd a Dialog Simulation gombot választva az eszköztáron visszajutunk a szerkesztőfelületre. Így bármikor kiegészíthető, módosítható az anyag.

Tulajdonképpen ennyi a lényege, a fentiek alapján rendkívül összetett párbeszédeket lehet létrehozni, ami sokkal érhetőbbé, izgalmasabbá teheti bármely tananyagunkat.

Amúgy nincs még vége. A szerkesztőfelületen találunk egy Voice Over gombot is, amelyre kattintva hangos narrációval is kiegészíthetjük a jeleneteket. Ehhez használhatunk már kész hangfájlokat is, de ha még nincsenek, akkor közvetlenül a programban is rögzíthetjük a hanganyagot, mikrofon segítségével. Minden kérdéshez, válaszhoz, üzenethez önálló hangfájl rendelhető.

További érdekesség a Properties gombra kattintva elérhető Result opció, amellyel – hasonlóan a kvízekhez – a párbeszéd eredményét (hova jutott a felhasználó a válaszokkal) rögzíthetjük e-learning szerverünkön, vagy akár e-mailben is továbbíthatjuk egy adott címre. Sőt, a párbeszéd végeztével itt akár egy adott URL is megnyitható.

Beállításoktól függően ugyanitt változtathatjuk a párbeszéd szimuláció képernyőméreteit is, illetve pontszámot is rendelhetünk hozzá. A párbeszédek egyébként reszponzív felülettel készülnek, vagyis szépen alkalmazkodnak a mobilok, tabletek, monitorok felbontásához, vagy adott esetben egy böngésző ablakának méreteihez. Hasonlóan az iSpring Suite többi interaktív eleméhez, a párbeszédek lejátszásakor megjelenő felületet is tökéletesen honosíthatjuk, ehhez a Player gombra kattintva írhatjuk át a szövegeket a Text Labels részben.

Ha valaki szeretne egy rövid példát is látni a fentiekre, annak érdemes erre a linkre kattintani, itt ugyanis elérhető a tesztelés során készült kis párbeszéd, amely nagyjából prezentálja a lehetőségeket, leszámítva a hangos narrációt, ami itt most kimaradt.

 

Karakterek letöltése és saját karakterek készítése

Önmagában a programhoz kapott, illetve a Content Library gyűjteményben rendelkezésünkre álló karakterek is valószínűleg lefedik a fejlesztők 80%-ának igényeit, de ha nekünk speciális karakterekre van szükségünk (bolti eladó, autószerelő, rendőr stb.), akkor karakter kiválasztására hivatott ablak jobb felső sarkában találunk egy kis fej sziluettet (Add Character), mellette egy plusz jellel. Erre kattintva tudunk saját TalkMaster karaktereket importálni a rendszerbe. Ez bekerül a Custom kategóriába, így onnantól bármikor egy kattintással elérjük.

Jó, persze, poén, de miként lesz nekünk egyedi karakterünk ebben a formátumban?

Nos, a legegyszerűbben úgy, ha ugyanitt létrehozzuk. Ehhez elsőként meg kell nyitnunk leendő karakterünk egyik változatát egyszerű képként az Add Character gombra kattintva (lehet JPG vagy PNG kép is, utóbbi előnye, hogy áttetsző hátteret használhatunk hozzá). Ha megvan és újdonsült karakterünk egy verziója immár a gyűjteményben van, csak kattintsunk rá a jobb egérgombbal és válasszuk az Edit menüpontot. Itt importálhatjuk a többi változatot, mindegyiket hozzárendelve egy-egy érzelemhez. Utóbbi ugyan kicsit kötöttnek tűnhet, hiszen a párbeszédeknél – ellentétben az iSpring Suite 9 felületén lévő Characters gombbal elérhető gyűjteménnyel – csak az érzelmi reakciókat változtathatjuk, pozíciókat nem. Azt viszont senki nem fogja ellenőrizni, hogy mi az öt érzelmi variációhoz tulajdonképpen milyen képeket rendelünk hozzá, vagyis ha kell, akár különféle pozíciókat is használhatunk. Ha ennél több variációra van szükségünk, hozzunk létre további karaktereket és ötösével importáljuk azokba is a még szükséges pozitúrákat. Igaz, az adott érzelmi fokozatot ilyenkor egy kis sávban jelzi a program a kép jobb felső sarkában, így akkor járunk a legjobban, ha ezt is figyelembe vesszük a pozíciók megtervezésekor.

Ne maradjon le erről sem!

Mint a legtöbb weboldal, mi is használunk sütiket az oldalon. Elfogadom Adatkezelési tájékoztató