Xojo 2021 r1: a mindig megújuló cross-platform programfejlesztő

Programozni hatalmas élmény, különösen akkor, ha megtaláljuk a számunkra legmegfelelőbb fejlesztési platformot, amely lehetőségeit és összetettségét tekintve egyaránt lefedi az elvárásaikat, s adott esetben a képességeinket is. Nem biztos, hogy azért kezdünk bele, hogy később majd egy World of Warcraft méretű játék szülessen a kezünk alatt, de ettől még nem feltétlenül kell alább adnunk az elvárásainkból akkor sem, ha nem akarjuk túlbonyolítani a dolgot. Ilyen szempontból pár évtizeddel ezelőtt a Visual Basic nagyszerű választás volt windowsos környezetben: egyszerűen elsajátítható programozási nyelv, hozzá egy könnyen használható felületszerkesztő, ráadásul temérdek könyv és oktatóanyag volt elérhető hozzá. S bár a VB mára már vesztett a népszerűségéből, még most is ott találjuk a Microsoft Visual Studio-ban. Sőt, akadnak leszármazottai is, amelyek közül a Xojo hatalmas előnye, hogy teljesen cross-platform, vagyis fejleszthetünk vele Windowson, macOS-en, Linuxon egyaránt, ráadásul a leendő alkalmazások e három asztali rendszeren túl akár iOS-re, Raspberry Pi eszközökre és webre is készülhetnek vele. Ha valaki anno VB rajongó volt, a Xojóra pillanatok alatt átszokhat, a felület, a nyelv mind-mind ismerős lesz. Ráadásul ez egy évről-évre megújuló alkalmazásfejlesztő, hiszen készítői folyamatosan hozzácsiszolják a legújabb rendszerekhez, s bővítik a tudását. Éppen ezért mi is szinte minden évben visszatérünk rá, hogy lássuk, miben lett ügyesebb. Nézzül, mi vár azokra, akik a Xojo 2021 r1 verziójával csapnának programozónak.

A mindig megújuló cross-platform programfejlesztő

Mielőtt belekezdünk, elmondjuk, mitől is olyan különleges a Xojo. Kezdjük azzal, hogy – mint azt a bevezetőben már írtuk – a használatát (beleértve a felületet és a nyelvet) nagyon könnyen és gyorsan elsajátíthatja bárki, akkor is, ha még életében meg készített egyetlen programot sem. Némi angol tudás birtokában kihasználhatjuk a gigantikus méretű online dokumentációt, amelyben az általános használati és konfigurációs tudnivalók mellett az összes funkció részletes leírása is megtalálható, részletes példákkal illusztrálva. De ne csak az alapokra gondoljunk, a bonyolultabb témakörök (FaceID használat, adatbáziskezelés stb.) is aprólékos kidolgozással szerepel benne. 

Emellett kapunk a fejlesztőrendszerrel seregnyi példaprogramot minden platformra (Windows, Linux, macOS, iOS, Console, Web, Raspberry Pi), így azonnal nekiláthatunk a felfedezésnek és elleshetjük az alapokat, vagy éppen első körben továbbfejleszthetjük valamelyik példa programot. S még ez sem minden, hiszen sok oktatóvideót találunk a készítők oldalán, vagy éppen a Youtube-on is.

Kezdők számára tehát ideális ez a platform, de a profiknak sincs oka lenézni a Xojo lehetőségeit, ugyanis számtalan feladatot sokkal egyszerűbb és gyorsabb vele megoldani, mint más fejlesztőkörnyezetekkel. Így például egyszerűen férhetünk hozzá az eszközök lényeges hardverelemeihez (kamera, mikrofon, ujjlenyomat-olvasó, arcfelismerő stb.), illetve olyan rendszerelemekhez, mint mondjuk iOS esetében a képválasztó, a dátum- vagy idő választó, a geolokációs adatok, a megosztási panel, a térkép, a fényképező funkció, a médialejátszási funkciók, az integrálható böngésző modul stb. Egyszerű fogd és dobd elemek, amelyek mindegyike remekül dokumentált és programozható. Villámgyorsan elkészíthetjük első iPhone-os appunkat nulláról, s természetesen tesztelhetjük is azt az Xcode emulátoraiban. Mondjuk a macOS-re és iOS-re készülő programok esetében a fejlesztéshez ténylegesen Macre lesz szükségünk, mert a Xojo is ráépül részeiben az Xcode-ra. Vagyis az Xcode telepítését sem hagyhatjuk el, de nem kell benne elmerülnünk, hisz a Xojo lekezeli amire szüksége van a programok fordításakor, az App Store-ba szánt buildek készítésekor, vagy az iOS appok emulátorban történő tesztelésekor. Így Macen egyszerre készíthetünk programokat minden támogatott platformra, míg Windowson és Linuxon a maces programok és iOS appok készítésében némileg korlátozva leszünk.

Lényeg a lényeg: a Xojo esetében az ember nem érzi azt, hogy nulla segítséggel kell belevágnia a fejlesztésbe, bármiről legyen is szó. Mondjuk a bármi azért átgondolandó, hiszen aki 3D-s játékok készítésén töri a fejét, annak a kézenfekvőbb kiindulási pont a Unity és a Unreal motorok valamelyike. De ha valaki nem kifejezetten játék vonalon szeretne mozogni (vagy beéri egyszerűbb 2D-s apróságok előállításával), a Xojo-val szinte minden egyéb témakörben nekiláthat a munkának, segédprogramoktól a multimédia szoftvereken át az online használatra szánt, mondjuk adatbázisokat kezelő webes alkalmazásokig (a fejlesztőkörnyezet amúgy bővíthető, van hozzá több praktikus beépülő is). Utóbbihoz a cég szerver hátteret (Xojo Cloud) is biztosít, ha a megfelelő előfizetési konstrukciót választjuk.

Igaz is, előfizetés! A Xojo egyik nagy előnye, hogy alapvetően ingyen ismerkedhetünk meg a használatával, hiszen Windowsra, Linuxra és macOS-re egyaránt ingyen letölthető és használható. Még a programok tesztelésére is lehetőségünk van így az asztali rendszerek és a webes appok esetében, de lefordítani a végleges alkalmazást már csak akkor tudjuk, ha előfizetünk valamelyik Xojo csomagra. Arról függően, hogy mi a célunk, előfizethetünk csak az asztali rendszerekre, csak iOS-re, csak a webes fejlesztésre stb. 

Így skálázhatjuk a kiadást, ami amúgy azt jelenti, hogy a pénzünkért cserébe egy évig minden frissítést megkapunk. Ez amúgy fontos tény, hiszen macOS-ből és iOS-ből évente jön ki új verzió, így az újabb Xojo kiadások is alkalmazkodnak ezekhez, míg a régiekkel esetleg nem minden új rendszerfunkcióhoz férünk hozzá (lásd a világos-sötét üzemmódok bevezetését az alkalmazásfelületeken). Ez tehát dióhéjban a Xojo, s most lássuk, mit hozott a Xojo 2021 release 1 a korábbi kiadásokhoz képest.

Xojo 2021 r1.1 újdonságok

Az idén megjelent első nagyobb frissítés a Xojo 2021 release 1 (illetve azóta kiadott javítása az r1.1). Ennek legfontosabb újítása a korábbi változatokhoz képest, hogy natívan támogatja az Apple Silicon platformot, vagyis a fejlesztőkörnyezet is optimalizálva van az Apple M1 vezérlésű gépeihez, illetve a készülő programokat is fordíthatjuk erre a platformra (vagy készülhet belőlük akár univerzális változat is, amely tartalmazza az Inteles és Apple M1-es macekre optimalizált verziót is, s a rendszer dönti el, melyikhez nyúl közülük). A Xojo 2021 r1 már a macOS 11 SDK-t és az iOS SDK 14-et is támogatja.

Az asztali rendszerekhez számos izgalmas extrát kapunk, így például néhány új grafikus utasítást (Graphics.Translate, Rotate, SaveState and RestoreState), vagy például Big Sur esetében egy SF Symbol elérést, amely rengeteg használható ikont hoz elérhető közelségbe. Újdonság még a rendszer szintű színválasztó (Color Picker) modul és az egy nagyon kényelmesen használható MoviePlayer modul. De jelentősen bővültek a Xojo PDF készítési lehetőségei is. De immár egyszerűen menedzselhető a Face ID is az iOS eszközökön, illetve az SQLite is frissült a 3.34.1-es verzióra. Emellett több ponton is sikerült optimalizálni a sebességet, illetve a felület is kapott néhány extra kényelmi funkciót.

Programok készítése Raspberry Pi eszközökre

Bár fentebb már említettük a Raspberry Pi támogatást, érdekesség, hogy a Xojo segítségével bárki, teljesen ingyen készíthet programokat a Raspberry Pi eszközökre. Ebben az esetben egy ingyenes licencet kell csak regisztrálnunk, s onnantól programozhatjuk a saját építésű eszközeinket: grafikus felületű vagy konzolos alkalmazásokat egyaránt készíthetünk.

Androidos appok fejlesztése Xojo-ban

Minthogy a Xojo esetében fontos momentum a cross-platform fejlesztés lehetősége, felmerül a kérdés, miért nem készíthetünk vele jelenleg androidos appokat? Nos, ami késik, nem múlik, a cég gőzerővel fejleszti ezt a lehetőséget is, így belátható időn belül eljön majd az a pillanat, amikor már Androidra is készülhetnek alkalmazások a Xojo-ban. Sajnos erre pontos dátumot egyelőre nem mondanak, így azzal mi sem tudunk szolgálni.

Összegzésül

Mindent egybevetve a Xojo 2021 release 1 újra megtette azokat a lépéseket, amelyek szükségesek voltak hozzá, hogy a fejlesztők kihasználhassák az újonnan megjelenő rendszerek (és az Apple esetében a Apple Silicon platform) friss lehetőségeit. Emellett pedig a Xojo maradt az, ami eddig is volt: egy könnyen elsajátítható fejlesztőrendszer, amelynél leginkább csak a fantáziánk és a kitartásunk szab határt annak, hogy milyen alkalmazásokat tudunk készíteni vele Windowsra, macOS-re, Linuxra, iOS-re, vagy éppen a webre

Ne maradjon le erről sem!