Mutatjuk, hol buknak el a hazai beszállítók!

Nehéz a sora a hazai beszerzőknek, miután közülük minden negyediket válaszra sem méltatják a beszállítók egy ajánlatkérés során. Legalábbis ez derült ki a 25 ezer ipari terméknek b2b piactér formájában platformot biztosító Táblázat.hu friss kutatásából. A több mint 1100 hazai beszerzőt meginterjúvoló felmérésből az is kiderül, hogy nem feltétlenül a legjobb ár a nyerő. Egy beszállító gyorsasága, az ajánlat részletessége és a kapcsolattartás minősége bizony sok esetben többet nyom a latban, mint a kifizetendő összeg.

Bár sokan úgy vélik, egy beszállító minden lehetőséget megragad az új üzlet reményében, a hazai beszerzők gyakran már a potenciális partnerek felkutatása során lyukra futnak. Minden második beszerző szembesül például azzal, hogy a potenciális beszállítók weboldalán nem talál elegendő információt a termékről. Minden ötödik válaszadó pedig arról panaszkodott, hogy az interneten keresve egyáltalán nem talál olyan céget, amely a beszerzendő terméket forgalmazza: végül a tenderre meghívottak listáját „offline kereséssel” és telefonálgatással kell előkészítenie, ami komoly időveszteség.

„Általános tapasztalat, hogy b2b fronton, különösen ipari területen rendkívül nehéz dolga van a beszerzőknek a termékinformációk összegyűjtése során. Ezek ugyanis ritkán kerülnek fel részletesen a beszállítói weboldalakra, inkább offline katalógusokban, esetleg a szakértők fejében léteznek, bár néha még ott sem. A válaszadók 8 százaléka panaszkodott arról, hogy gyakran még telefonon sem érhető el olyan szakértő a forgalmazóknál, aki segítene a termékekhez kapcsolódó előzetes technikai kérdések tisztázásában” – mondta Solt Ádám, a Táblázat.hu-t üzemeltető Industria Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója.

Problémák sora

A tendereztetés folyamata sem éppen gördülékeny. A beszerzők 40 százaléka szerint az ajánlatadás során a fő problémát az jelenti, hogy a kapott pályázati anyag felületes, nem elég részletes: fontos információk hiányoznak, ami újabb körökhöz vezet. Minden egyedik beszerző szerint rendszeres, hogy a beszállító egyáltalán nem válaszol az ajánlatkérésre.

A harmadik leggyakoribb gond, mely a tapasztalatok szerint az ajánlatadási fázis során 8 százalékban fordul elő, hogy a beszerző nem arra kap megoldást, amire valójában kért, néha még a kérdéses termékkategória sem egyezik.

„Erre részben magyarázatként szolgálhat, hogy a beszerzők feszes tempót diktálnak, az egyszerűbb ajánlatokra a többség maximum 2 napot hajlandó várni, míg a komplex tenderek esetében az 1 hét a jellemző” – mondta Solt Ádám.

Egy-egy tender esetében a kiírók fele már 3 érvényes ajánlattal elégedett, de kétharmaduk azt sem bánja, ha a kiírásban említett márka helyett egy jobb paraméterekkel rendelkező alternatív termékre kap javaslatot.

 

Praktikák

Praktikus lehet a beszállító számára, ha a tender kiírójával telefonon is felveszi a kapcsolatot és a részletesebb, pontosabb ajánlat érdekében szóban is egyeztet, ám ez igen ritka.

Az ipari cégek nem fókuszálnak eléggé a marketingre és az értékesítésre, gyakran elvárják például a beszerzőktől, hogy az adott területre vonatkozó szakmai tudásuk magas szinten legyen.

Általánosságban elmondható, hogy azoké az üzlet, akik gyorsan felveszik a fonalat, fogják a beszerző kezét és részletes árajánlattal, valamint minőségi kapcsolattartással előrevetítik a későbbi korrekt és gördülékeny együttműködés lehetőségét.

Ne maradjon le erről sem!

Mint a legtöbb weboldal, mi is használunk sütiket az oldalon. Elfogadom Adatkezelési tájékoztató