Több mint egy évvel ezelőtt bemutattunk egy zseniális fejlesztőrendszert: a Xojo-t. Az egykori CrossBasic/REALBasic alapjaiból kinövő, modern programozási környezet mára egyértelműen felnőtt. Ráadásul készítői nem különösebben ülnek a babérjaikon, ennek köszönhetően a Xojo folyamatosan fejlődik. Tette ezt az elmúlt egy évben is, így arra gondoltunk, hasonlóan az Adobe Creative Suite-hoz, vagy az Evernote-hoz, megnézzük itt is, hogy mit kap a pénzéért jelenleg az, aki úgy dönt, előfizet erre a szolgáltatásra.

 

Programozás egyszerűen, mégis hatékonyan

Miként a bevezetőben említettük, a Xojo nem ma kezdte a pályafutását, évtizedes múltja van. Programozási nyelvként leginkább a Visual Basic-hez lehetne hasonlítani, ha valaki dolgozott a Microsoft Visual Studio VB környezetében, annak ezzel sem lesz gondja. Sőt! A Xojo használata sokkal egyszerűbb, felülete és működése sokkal átláthatóbb, mint a Microsoft megoldásánál. Maga a programozási nyelv pedig jól dokumentált, s mivel sokat átvett a VB-től, így könnyű az átjárás is közöttük (importálhatunk is VB kódokat). Macen ez a különbség amúgy még kirívóbb, hiszen a nem is oly régen megjelent VS for Mac jelen változata finoman szólva túlbonyolított. Ezzel szemben a Xojo Windowson, Macen és Linuxon gyakorlatilag ugyanazt a felületet és használati módot biztosítja.

Xojo 2017: még mindig jó választás appok készítéséhez | Techwok.hu

Vannak persze platformtól függő különbségek, de alapvetően azonos feltételekkel dolgozhatunk vele, bármelyik rendszeren. Ha pedig már a különböző rendszereknél tartunk, fontos tudni, hogy a Xojo segítségével fejleszthetünk: Windowsra, macOS-re, Linuxra, Raspberry Pi-re, iOS-re és webre is. Az iOS fejlesztésnél itt sem ússzuk meg, hogy konkrétan Macen dolgozzunk, de nem kell elmerülnünk az Xcode-ban, a C++, C#, vagy Swift nyelvben. Munkánk végeztével az alkalmazást közvetlenül a Xojo-ból indíthatjuk hódító útjára. Ugyanez igaz a webes fejlesztésre is: itt sincs szükség külső HTML, PHP, JavaScript stb. kódokra. Webes alkalmazásainkat teljes egészében a Xojoban hozhatjuk létre és kódolhatjuk, beleértve az adatbáziskezelést is. A webapp felületének megtervezésétől a megfelelő kódok írásáig mindent egyetlen felületen intézhetünk. A cég ráadásul extra támogatást is ad az így készült alkalmazásokhoz: ha előfizetünk a Xojo Cloud szolgáltatásra, gyakorlatilag egyetlen kattintással küldhetjük a kész alkalmazást az internetre. De erről majd még később szót ejtünk bővebben is.

Xojo 2017: még mindig jó választás appok készítéséhez | Techwok.hu

A Xojo lehetőségeinek szinte csak a fantáziánk szab határt, az alábbi linken több szoftvert is találni, melyek ezzel a fejlesztőrendszerrel készültek. Igaz, 3D-s játékok fejlesztéséhez nem kifejezetten előnyös, de arra célra ott a Unity és társai. Felhasználói szoftverek, multimédiás alkalmazások, webalkalamazások készítésére viszont elsőrangú választás lehet (ráadásul több speciális vezérlőt is kapunk ehhez: link, Youtube, fájlfeltöltő, animátor, Google Maps, HTML kód beillesztő, webes párbeszédablak stb.).

Xojo 2017: még mindig jó választás appok készítéséhez | Techwok.hu

Adatbázison alapúló alkalmazások készítésére pedig kifejezetten jó választás. A FileMakerrel szemben itt például alapból adott, hogy natív iOS appokat kreáljunk, háttérben online vagy offline adatbázisokkal. A felülete teljesen egyértelmű, gyakorlatilag a fogd és dobd módszerrel szerelhetjük össze alkalmazásaink UI-ját, s máris írhatjuk a kódsorokat a megfelelő helyre. A kódszerkesztő itt is igyekszik kitalálni a gondolatainkat, mint szinte minden mai, modern fejlesztőrendszer, a programozási nyelv elsajátításában pedig sokat segíthet a részletes nyelvi referencia, a több száz példa alkalmazás, no meg a fórum, ahol kérdezhetünk a tapasztaltabb fejlesztőktől.

Xojo 2017: még mindig jó választás appok készítéséhez | Techwok.hu

Ha tehát Windowsra, macOS-re, Linuxra és iOS-re egyaránt szeretnénk gyorsan és hatékonyan fejleszteni, akkor érdemes megismerkedni a Xojoval. Az ismerkedési folyamat ráadásul nem kerül semmibe, mivel a Xojo teljes változata ingyen tölthető le a készítők oldaláról. Előfizetés nélkül ugyan a kész programok publikálására nincs lehetőségünk vele, de az adott gépen futtathatjuk a kódot. Ha pedig úgy döntünk, hogy élesben is használni szeretnénk, egyszerűen csak elő kell rá fizetnünk, a számunkra megfelelő csomagot kiválasztva (variációs lehetőség van bőven). A Xojo tudása bővíthető plug-inekkel is, ezekből itt található egy csokorra való.

 

Xojo 2017: újdonságok, fejlesztések

A Xojo fejlesztése állandó, évente többször érkezik az újabb verzió. Ebből a szempontból fontos tudnivaló, hogy ha előfizetünk, az előfizetés időtartama alatt gond nélkül levadászhatjuk a legfrissebb változatot. Az előfizetés lejártával három lehetőségünk van: ha frissítünk, akkor az ingyenes verziót tudjuk csak használni, publikálási lehetőség nélkül, vagy megmaradunk az előfizetésünk ideje alatti legutolsó változatnál, amivel továbbra is gond nélkül közzétehetjük alkalmazásainkat. Optimális esetben pedig újra előfizethetünk és újabb egy évig frissíthetünk és publikálhatunk kedvünkre.

Előző tesztünk óta rengeteget fejlődött a Xojo, bár ez a külsején nem különösebben látszik meg, a lényegi fejlesztések az elmúlt egy évben a motorház alatt történtek (bár a legutóbbi frissítésnél a web-platform és az iOS felület tervezése szempontjából is érkeztek újítások). A 64 bites támogatás egyre fontosabb, hiszen a most debütáló iOS 11 is már csak 64 bites appokat fogad majd. Ennek megfelelően a 2017r2 változatnál komolyan fejlesztették a rendszert e tekintetben (64 bites támogatás a XojoScript-hez, gyorsabb 64 bites string kezelés stb.), de szintén idei fejlesztés volt a 64 bites macOS és Linux hibakeresés is. A Linuxra fejlesztők is örülhetnek, hiszen végre megérkezett a GTK+ 3 és – a macOS és iOS után itt is – a HiDPI támogatás. De szintén ez a kiadás bővült iOS launch képernyő támogatással, bővített fogd és dobd kezeléssel a listadobozoknál, s persze seregnyi hibajavítás is értekezett. Utolsó tesztünk óta egyébként megérkezett iOS fejlesztéshez a mozgásérzékelő, a kamera (ez a Picture Picker modulon belül), a GPS, és a Megosztás panel is. Akit részletesebben érdekel a fejlesztőkörnyezet fejlődése, erre a linkre kattintva megtalálja az összes változást.

 

Xojo Cloud

Már az elején is szóba került a Xojo Cloud, amely kivételesen nem arra szolgál, hogy kedvenc dokumentumainkat és fotóinkat tároljuk egy távoli szerveren. Itt egy biztonságos – ipari elvárásoknak megfelelő, többszintű biztonsági rendszeren alapúló – és kellően gyors felhő tárhelyet kapunk, amelyen közzétehetjük a Xojo-ban készült webes alkalmazásainkat. Hasonló rendszert kiépíteni meglehetősen költséges dolog lenne, itt viszont nem kell törődnünk a hardver és a biztonsági megoldások megfelelő kiépítésével, nem is beszélve az állandó karbantartási munkákról. Egyszerűen előfizetünk a számunkra szimpatikus konstrukcióban a tárhelyre, s amint a Deploy gombra kattintunk az éppen készülő webes alkalmazásunknál a Xojo felületén, már töltődik is fel a kész program a szerverre. Tulajdonképpen nulla konfigurálásra van szükség, hiszen előfizetésünk alapján a rendszer képe megállapítani, mire van jogosultságunk.

Xojo 2017: még mindig jó választás appok készítéséhez | Techwok.hu

Xojo Cloud előfizetésünk egybeforr Xojo előfizetésünkkel, vagyis ha van érvényes tagságunk a fejlesztőkörnyezetre, majd előfizetünk a felhőre, automatikusan bekerül a fejlesztőrendszerbe az elérésünk, s innentől a Deploy gombbal már küldhetjük is éles bevetésre (vagy tesztelésre) webes alkalmazásainkat. Van admin felület is, ami szintén hihetetlenül egyszerű: egyetlen kattintással kapcsolhatjuk be az SFTP támogatást (így közvetlenül is tölthetünk fel fájlokat a tárhelyre, ha valamihez kellenének kiegészítésként külső állományok), a MySQL adatbázist, PgSQL és Tunnel szolgáltatásokat. Ugyancsak egy kattintás listát kérni a feltöltött alkalmazásokról, törölni vagy átnevezni valamit stb. Az eléréshez tartozó IP címünket is azonnal láthatjuk, ha esetleg nem akarjuk felírni, vagy fejben tartani. Ennél jobban egyszerűsíteni egy webes alkalmazások futtatására szolgáló szerver használatát szerintünk már aligha lehet.

 

Összegezve

Mindent egybevetve a Xojo lassan, de biztosan halad előre. Igaz, sokkal gyorsabb tempó nem lenne szerencsés, hiszen a fene sem akar a nagy megújulások miatt unos-untalan újraírni kódrészeket. Így az alapok biztosítottak, a lehetőségek pedig állandóan bővülnek. Ha gyors, jól használható, cross-platform fejlesztőeszközre lenne szükségünk, amelyben a felület megtervezésétől a kódoláson át minden fontos lépéshez rendelkezésre állnak a megfelelő eszközök, akkor a Xojo tökéletes választás még mindig. Az ingyenes verzió amúgy gyerekeknek is tökéletes lehet, hogy elsajátítsák a programozás alapjait, hiszen a XojoScript modern programozás nyelvként értelmezhető, a Visual Basic hasonlóság miatt rengeteg szakirodalom van az alapok elsajátításához, melyek segítségével könnyen átevezhetünk a Xojo-ba, s a gyors fejlesztési ritmus pedig nem veszi el a srácok kedvét rögtön az elején mindentől, gyorsan haladhatnak a látványosabb eredmények felé.

De javasoljuk profi fejlesztőknek is az ismerkedést, mert egyszerűbb projektek esetében (ahol nem kell teljes mélységig kihasználni az adott platform minden rejtett opcióját), sokkal gyorsabban lehet haladni a Xojo-ban, mint mondjuk a Visual Studio-ban vagy a Swiftben (utóbbival Windowsra eleve nem fejleszthetünk jelenleg), miközben az elkészíthető programok minőségére egyáltalán nem lehet panasz, egyik rendszeren sem. Tökéletes szoftverek alkothatunk vele, gyorsan, egyszerűen, több platformra.