Az, hogy jól megválasztott témát feldolgozó és igényes rajzfilmekkel hatalmas sikereket lehet elérni gyakorlatilag egyértelmű. Ám arról még ma sem esik elég szó, hogy minőségi animációk segítségével könnyebben adhatók el termékek, szolgáltatások is. Részben érthető a dolog: az animációkról még most is az van a fejekben, hogy rendkívül hosszú és drága mulatság az elkészítésük. De a helyzet az, hogy nem feltétlenül kell Pixar szinten gondolkodni, ha az ember egy figyelemfelkeltő üzleti animációt, vagy érthetően magyarázó explainer videót szeretne létrehozni cégének. Ennél olcsóbban, s persze gyorsabban is elő lehet állítani minőségi és hatásos videókat.

 

CrazyTalk Animator 3: profi animáció készítő program

Réges-régen írtunk már a CrazyTalk Animator 2-es (CTA2) verziójáról és akkor is az egekbe magasztaltuk a szoftvert, de nem nagyon van mit tenni, ha valami jól sikerült, el kell ismernünk.

Aki nem ismerné a szoftvert, annak röviden: a CrazyTalk Animator egy 2D animáció készítő program, amelyet direkt úgy fejlesztettek, hogy szinte a végsőkig leegyszerűsítse az animációk létrehozását.

A csontváz-alapú mozgatáshoz rengeteg előre definiált sablont kapunk (természetesen manuálisan is állíthatunk mindent), s bár a program maga nem igazán alkalmas rajzolásra, cserébe szinte bármilyen importált objektumot mozgásra bírhatunk vele. A gyerek rajzától egy profi, több nézőpontos Illustrator anyagig bármihez hozzárendelhetünk tetszőleges csontváz-rendszert, jelölhetjük a kapcsolatokat, beállíthatjuk az adott pontok viselkedését, hatásukat a grafikai elemekre stb. A végén egy könnyedén mozgatható figurát kapunk. Kreálhatunk hozzá saját mozgást is, vagy használhatjuk a programhoz kapottakat.

CrazyTalk Animator 3: rajzfilmektől az üzleti animációkig | Techwok.hu

Lehetőségünk van ezen kívül fotók és rajzolt elemek keverésére, így akár fényképeket is életre kelthetünk. Vagy éppen beszélő fotót hozhatunk létre (Talking Heads). Megelevenedhetnek a képernyőn fotózott gyurmafigurák, műanyag játékok stb.

Bár a CrazyTalk Animator 2D-s animációk készítésére hivatott, de a 2D-s objektumokat elhelyezhetjük egymáshoz képest térben is, így a végén elég komoly 3D hatást érhetünk el az animációknál, ha ezt a lehetőséget ötvözzük a megfelelő kameramozgással. A 3D-s szerkesztő könnyen használható és a kamera mozgását, illetve a fókuszt is kényelmesen tudjuk állítani a programban.

A hangeffektek, aláfestő zenék akár közvetlenül a programban is hozzácsaphatók a készülő projekthez, ami ugyebár igen praktikus, ha időzíteni is kell mindent. Arról nem beszélve, hogy a szájmozgást is tökéletesen hozzászabhatjuk a hanghoz.

CrazyTalk Animator 3: rajzfilmektől az üzleti animációkig | Techwok.hu

Ha nem akarunk, nem is kell rajzolnunk, hiszen a CTA-hoz rengeteg sablont kapunk, sőt, bármikor tovább bővíthetjük a gyűjteményt vásárolható extrákkal. Ezeket kedvünkre alakíthatjuk, van hozzá remekbeszabott karaktertervező felület is.

Egyszóval minden a rendelkezésünkre áll, hogy hozott anyagokból (vagy a programhoz kapottakból) vérprofi animációt készítsünk. És ebbe ugyanúgy beletartozik egy fél órás rajzfilm epizód, mint egy látványos és izgalmas explainer videó. Sőt, ha kell, állóképek is készíthetők, vagyis akár képregényeken, illusztrációkon is dolgozhatunk vele.

 

CTA3: újdonságok

Az új verzió rengeteg újdonsággal és lecsiszolt kezelőfelülettel érkezett. A korábbi változatnál kicsit úgy éreztük, hogy bár jól átlátható felülettel látták el, néha “szétesik” a program. A Crazytalk Animatior 3-nál ez a gond megszűnt. Az új felület ugyan felépítésében, elrendezésében maradt a régi, de sokkal flottabbul működik: gyorsabb és letisztultabb is lett.

CrazyTalk Animator 3: rajzfilmektől az üzleti animációkig | Techwok.hu

Bár fontos a külső, a belbecs hasonlóképp kulcskérdés, de szerencsére itt akad bőven újítás. Az egyik, hogy a CTA3 teljesen új mozgás-könyvtárat kapott. Sokkal kifinomultabb, pontosabb mozdulatokat rendelhetünk a szereplőkhöz, az új Elastic Motion effektek pedig új dimenziókat tárnak fel, hiszen két kattintással megmozgatható akár egy céglogó is.

CrazyTalk Animator 3: rajzfilmektől az üzleti animációkig | Techwok.hu

Sokat fejlődött a csontvázak kezelése, készítése, az arc-animációs rész és a száj-animációs eszköz (lip-sync) is, amelynek köszönhetően automatikusan megoldható a szájmozgás hanghoz igazítása. Egyébként a “beszélő fejek” kialakításakor némi térhatást is vihetünk a fejmozgásba (fotó vagy rajz esetén egyaránt), ehhez a Face Puppet eszközzel pontosan meghatározhatók az arc jellemzői.

CrazyTalk Animator 3: rajzfilmektől az üzleti animációkig | Techwok.hu

S bár rajzolni nem lehet a CTA-ban, de a meglévő objektumokkal (szem, száj, szemöldök stb.) félelmetes dolgokat művelhetünk utólag.

A Bone Editor sokkal egyértelműbben és pontosabban használható, mint a korábbi verziókban, ráadásul a maszkolási lehetőséggel egy összetettebb rajzot is viszonylag könnyen darabolhatunk fel az animációkészítéshez, közvetlenül a programban. Vannak sablonok is, amelyeket használva a csontváz-felépítés eleve adott lesz, csak hozzá kell igazítanunk az importált rajz megfelelő elemeit. Így még a csontvázak nulláról való tervezését is megússzuk. A Sprite Editing funkciónak köszönhetően egy karakter összeállítása sem éppen ördöglakat, ha megvannak a kész “összetevők”.

CrazyTalk Animator 3: rajzfilmektől az üzleti animációkig | Techwok.hu

És ha már csontvázak és animációk: mostantól nem csak embereket, de szinte bármit – beleértve állatokat is – könnyedén animálhatunk. Ehhez is kapunk rengeteg előre definiált mozgást, így egy kutyát, macskát, lovat mozgásra bírni a képernyőn szinte gyerekjáték.

CrazyTalk Animator 3: rajzfilmektől az üzleti animációkig | Techwok.hu

A G3 karakterek esetében azok felruházása sem problémás, a letölthető csomagokat ugyanis eleve felkészítették erre. Szóval két kattintással adhatunk a karakterünkre sapkát, gipszet, vagy adhatunk virágot a kezébe. Ráadásul az új elemek mozgatásával sem lesz gond, pontosan meghatározható, melyik objektumot mihez akarjuk kötni.

CrazyTalk Animator 3: rajzfilmektől az üzleti animációkig | Techwok.hu

A dinamikus animációk készítéséhez a Motion Curves eszköz jöhet jól. Az objektumok torzításával és ezekhez megfelelő mozgás társításával nagyon látványos hatást érhetünk el.

Az Action Menu használatával egyszerűsíthetjük az összetett animációk létrehozását és időzítését. Nem kell egyesével szenvednünk mindennel. Ha már egyszer létrehoztunk egy akciót, azt bármikor felhasználhatjuk újra a megfelelő helyen, pár kattintással.

A végeredményt aztán könnyedén exportálhatjuk különféle formátumokba. Videóként vagy animált GIF-ként is menthetünk, s mivel a CTA többféle renderelési stílust támogat, még ezek segítségével is variálhatjuk a látványvilágot.

 

Power Tools G3 Core Pack és az elődök

Mint fentebb már említettük, a CTA3 rengeteg sablont, effektet, karaktert hozott magával. Az alap csomagból is lehet építkezni, de ha többre vágyunk és szeretnénk előkészített elemekkel bővíteni lehetőségeinket, akkor érdemes megismerkedni a Power Tools csomagokkal. Ezeket a Reallusion (ők készítették a programot) Content Store oldalán érjük el.

CrazyTalk Animator 3: rajzfilmektől az üzleti animációkig | Techwok.hu

Van belőlük több is. A CTA3-hoz elsősorban a Power Tools G3 csomagokból érdemes válogatni, legalábbis ezek használják ki az aktuális verzió újdonságait a végsőkig. De természetesen a Power Tools G2 csomagok is használhatók maradtak az új verzióval.

Ha valaki korábban már vásárolt ilyeneket, egy új telepítőcsomag letöltésével vagy a Content Manager használatával teheti fel a kérdéses csomagok frissített változatait, amelyek a telepítéskor engedik kiválasztani, hogy a CTA2 vagy a CTA3 programba integráljuk őket.

Az újabb csomagok a vásárlás után szintén a Content Manager alkalmazással tölthetők le, így mindig az aktualizált változatokat érjük el, a megfelelő platformra (Windows vagy macOS)

A G2 és G3 kiegészítőket viszonylag sokszor akciózza a Reallusion, most, a megjelenés után nem sokkal, kedvezményes összeállításhoz juthatunk hozzá egyszerre több csomaghoz is.

 

Három változatban

A CrazyTalk Animator 3 három változatban érhető el (Windowsra és macOS-re egyaránt). A Standard változat mindössze 69 dollárért megvásárolható és gyakorlatilag minden fontos funkciót megkapunk vele, viszont az idősávból (Timeline) csak egy egyszerűsített változatot integráltak, így összetettebb animációk esetén kevésbé szerencsés választás. Ha leginkább csak a sablonokból akarunk építkezni, akkor nem lesz gond vele.

A Pro verzióban már megtalálható a Bone Editor is, és teljes értékű az idősáv is. A 3D Motion Key szerkesztő is jól jöhet, ha komolyabb animációk készítésébe vágnánk a fejszénket. Mindez 179 dollárunkba kerül.

A Pipeline a legnagyobb változat, ez az ég világon mindent tartalmaz amire a CTA 3 képes, többek között 3D mozgásokat importálhatunk, vagy G3 karaktereket hozhatunk létre és oszthatunk meg. Az Elastic Motion eszköz is testreszabható és az ígéretek szerint egy közelgő frissítésben érkezik majd a lehetőség, hogy Photoshop PSD fájlokból kreáljunk pár kattintással G3 karaktereket. Szóval a Pipeline már teljesen testreszabható animációk készítésére, sőt, a létrehozott elemek megosztására is alkalmas.

Mindent egybevetve a CrazyTalk Animator 3 prezentációkhoz, üzleti videókhoz, promóciókhoz, rajzfilmekhez, videós történetmeséléshez, mókás videók készítéséhez, explainer videók összerakásához, vagy például videóra vett előadások animált illusztrálásához egyaránt elsőrangú választás. De ugyanígy jól jöhet webes GIF-ekhez, játékok animációihoz, oktatóanyagokhoz is. Sőt, adott esetben képregények készítésekor is praktikus eszköz lehet, hiszen a beállított mozdulatokat képként is exportálhatjuk, amit azután jól lehet használni nyomtatott történetmeséléshez is (a vektoros anyagokat egyszerűen alakíthatjuk nyomdakész méretű bitmap képpé a renderelésnél).

A programból van ingyenes próbaverzió is, így vásárlás előtt kipróbálható, hogy megfelel-e az elvárásainknak.