Távol álljon tőlünk, hogy bárkit lebeszéljünk a C#, C++, Javascript, vagy az Apple-féle Swift programozási nyelvek megtanulásáról. Ha a végletekig ki akarjuk aknázni az Android, iOS, Windows, OS X, Linux programozás lehetőségeit, ezek jószerivel megkerülhetetlenek. Ám mind a tanulási, mind a fejlesztési időszak igen időigényes, bármelyiket válasszuk is később közülük.
Vannak azonban alternatív fejlesztőkörnyezetek, amelyek időt és energiát spórolhatnak nekünk. S bár az ilyeneknél javarészt kell némi korlátozással számolni, mi most tudunk ajánlani egy olyat, amelyikkel szinte gyerekjáték a cross-platform programozás, az pedig egészen döbbenetes, amit iOS platformon megvalósíthatunk vele.

 

Cross-platform és könnyen tanulható

Régi kedvencünk a Livecode. Ezzel a fejlesztőrendszerrel közel azonos kóddal fejleszthetünk ki egy windowsos, linuxos, OS X-es, androidos, vagy iOS-re szánt alkalmazásokat. A “közel azonos” abból adódik, hogy mindig akadnak platform-függő kódrészek. Maga a nyelv pedig annyira igyekszik hasonulni a hétköznapi fogalmazáshoz, mintha tényleg szóban utasítanánk a gépet arra, milyen feladatokat végezzen el.

 

Fejlesszünk iOS-re olyan könnyedén, ahogy eddig soha | Techwok.hu

 

Éppen ezért a Livecode tanulási időszaka igencsak rövid, gyakorlatilag pár órán belül már egész komoly kis programmal rukkolhatunk elő, akár a mellékelt minták, akár a digitális kézikönyv “átnyálazása” után. Mindenre találunk példát, de ha valami hiányzik, kiterjedt fórumban kutakodhatunk a megoldásért.
Oktatóanyagok, keretrendszerek készítésére több, mint tökéletes, de akár adatbázis-kezelést, felhő szolgáltatásokat kihasználó alkalmazásokat is kreálhatunk vele.
A fejlesztőrendszer sajátossága, hogy nevéhez hűen “élőben” tesztelhetjük a készülő alkalmazásokat. Elég egy mozdulat és a tervező nézetben máris élesben kattintható minden funkció. Természetesen hibakereséssel és minden olyan lehetőséggel, amit megszokhattunk egy már esetleg korábban megismert hasonló rendszerben.
A LiveCode több változatban érhető el. Van egy nyílt forráskódú (Livecode Community), ingyenes verzió, amelynek segítségével bármely platformra készíthetünk programot, de közzétenni csak nyílt forráskóddal tehetjük az elkészült alkalmazást. Tanulásra ez a verzió is tökéletes, de így kiadni egy szoftvert nem mindig lehet.
Éppen ezért van fizetős változat is (Indy vagy Business kiadásban), amely amellett, hogy extra lehetőségeket nyújt, már nem ragaszkodik a nyílt forráskódhoz sem. Cserébe viszont előfizetős rendszerben használhatjuk, éves díjért cserébe.

 

LiveCode 8

A Livecode pár hete debütált új verziója immár a nyolcadik a sorban. Rengeteg érdekes újdonságot hozott.
Az egyik fő újítás, hogy mostantól úgynevezett Widgeteket is használhatunk programjaink alkotóelemeként. Alapból kapunk egy óra beépülőt, böngészőt, fejléc- és navigációs sávokat, grafikont, kapcsolót stb. Ezek egy mozdulattal hozzáalakíthatók például az adott mobil rendszer felületének megjelenéséhez, s természetesen rém egyszerű a használatuk: pillanatok alatt felépíthetünk belőlük egy hagyományos megjelenésű mobil appot.

 

Fejlesszünk iOS-re olyan könnyedén, ahogy eddig soha | Techwok.hu

 

A poén a dologban persze az, hogy a Widgetek fejlesztésére is van lehetőség, így a Livecode tudását bővíthetjük mi magunk is, vagy utána nézhetünk, hogy a lelkes támogatók valamelyike előrukkolt-e újabb Widgettel, amit fel tudunk használni saját alkalmazásainkban. A lehetőségek innentől szinte korlátlanok.

 

Fejlesszünk iOS-re olyan könnyedén, ahogy eddig soha | Techwok.hu

 

Egy másik lényeges újítás, hogy a Windows, OS X, Linux, Android és iOS platformok mellett immár HTML5 exportra is van lehetőségünk, vagyis adott esetben webes alkalmazásokat is fejleszthetünk a rendszerben.
Érezhetően nőtt egyébként a Livecode teljesítménye is, mind a fejlesztőkörnyezet, mind az elkészült programok sokkal gyorsabbak, mint a korábbi verzióknál. A fejlesztőkörnyezet pedig immár nem produkál olyan kiszámíthatatlan működést, mint ami 7-es változatra volt jellemző. Végre az objektumok jellemzőinek szerkesztésére szánt ablak is hajlandó maradéktalanul együttműködni velünk, nem kell imádkozni, hogy azt tegye, amire utasítjuk.
A létrehozott felületek is jobban alkalmazkodnak a natív rendszer-felületekhez, így programunk jobban belesimulhat az eredeti környezetbe.
Emellett még számtalan kevésbé látványos, de azért fontos újdonság került a Livecode 8-ba: 64 bites OS X alkalmazások készítése, javított vágólapkezelés, interaktív oktatómodulok készítése, egyszerűen alkalmazható keresés és csere funkció, PostgreSQL SSL támogatás, teljesen megújult szótár, teljesen új Project menedzser stb.
És akkor most jöjjön az igazi nyalánkság!

 

Extrák iOS fejlesztéshez

Az Livecode 8 egyik legnagyobb extrája kétség kívül az, hogy a cég felvásárolta a MergExt kiegészítőket és integrálta azokat a fizetős csomagokba. Egészen pontosan egy úgy néz ki, hogy aki előfizet, az a LiveCode Indy vagy Business verziójához letöltheti a teljes mergExt csomagot is és beépítheti bármelyik modult saját, készülő iOS appjába.

 

Fejlesszünk iOS-re olyan könnyedén, ahogy eddig soha | Techwok.hu

 

Modul pedig van rengeteg: QR kód és vonalkód olvasó, FTP kliens, PDF olvasó, közösségi üzenetküldő, térkép és GPS, videó és kép menedzser, Dropbox integráció, AES titkosítás, MediaPlayer framework, JSON modul, háttérfolyamatok kezelése, Bluetooth és TCP/UDP elérés stb. Emitt a teljes lista.
Ezekkel egy csapásra nagyot bővült az iOS alatt elérhető funkciók kínálata, melyeket pár soros kódokkal építhetünk be saját alkalmazásainkba.
Sajnos Androidra egyelőre nincs ilyen, de nem elképzelhetetlen, hogy belátható időn belül az is elkészül.

 

Összegzésül

Mindent egybevetve a Livecode 8 igen nagy előrelépés a korábbi verziókhoz képest, gyakorlatilag minden szempontból. Talán kicsit furán hangzik, de mi most éreztük először, hogy igazán kiforrott és produktív fejlesztőrendszer lett belőle, amelyben lassan már tényleg csak a fantáziánk szab határt a programok készítésének. Egyszerűbb 2D játékoktól az összetett adatbázis alkalmazásokig mindent összerakhatunk benne.
Az éves díjakat olcsónak nem neveznénk, de adott esetben kitermelheti az árát, ráadásul a fejlesztési idő tekintetében sokat spórolhatunk vele.
Érdemes tesztelni az ingyenes változattal, melyből ugyan hiányoznak a mergEtx modulok, de arra, hogy átlássuk a Livecode működését és felhasználási lehetőségeit, bőven elég (ha nyílt forráskóddal akarunk fejleszteni, akkor többre is).
Legyünk viszont tisztában azzal, hogy iOS-re és Macre a Livecode esetében is csak OS X-en tudunk fejleszteni (telepített Xcode kíséretében) és az androidos fejlesztés is igényli a megfelelő SDK telepítését.
Akinek mégsem jön be, annak javaslunk egy másik megoldást is: a korábban bemutatott Xojo segítségével a Visual Basicre alapozva készíthetünk alkalmazásokat, igaz, kevesebb platformra (Windows, OS X, iOS).